בעקבות תקרית המשט הטורקי התבררו ממדי התהום התדמיתי אליו התדרדרה ישראל .
כנויי גנאי כלפי המדינה נוסח "מדינת אפרטהייד" הפכו זה מכבר מטבע לשון הנקוטה בפי רבים בעולם .
"עם ישראל הולך ונמוג" טוען לא אחר מאשר נתן שרנסקי יו"ר הסוכנות היהודית.
מה עושים ?
הסברה אומרים לנו יועצי תקשורת היא תרופת הפלא לכל חוליינו. רק נגדיל את התקציבים ואת מצבת כוח האדם ובא לציון גואל.
אך לא היא.
ידידי ישראל בעולם טוענים ובצדק שאין בעצם מה לעשות אל מול תמונה של נער פלסטינאי העומד במסלולו של טנק ישראלי, תמונה מפורסמת שהופיעה בתקשורת העולמית לאחר פרוץ האינתיפאדה הראשונה בשטחים.
תסמונת דויד מול גוליית פועלת במהופך כנגד ישראל לנוכח הפער האיכותי העצום בין האוכלוסייה היהודית וזו הפלסטינאית.
מחקר מעמיק שערכה מדינת ישראל במדינות מערביות רבות הוכיח עד כמה מסולפת התדמית של ישראל כפי שהצטיירה בתיאוריהם של משתתפי המחקר , אנגלים, איטלקים , צרפתים ואחרים : ישראל כמדינה "חסרת שמחת חיים, זרועה בתים מבוצרים, אוכלוסיה דתית קיצונית ברובה, נשים מחוץ לתמונת העשייה"...
אך ראה זה פלא, תיירים בני לאומים רבים המגיעים לראשונה בחייהם לישראל מביעים תמיהה והשתאות לנוכח המראות המשקפים מדינה מערבית ליברלית , עכשווית בתרבותה וסגנון חייה, מקרינה שמחת חיים.
חשיפת המדינה לתיירים רבים מכל העולם עשויה להיות המתכון שבאמצעותו תשכיל ישראל להקרין את התדמית שמשרד החוץ הישראלי מגבש בשנים האחרונות במסגרת הקמפיין למיתוגה מחדש של ישראל: יצירתית, מלאת חיוניות ומתקדמת.
כדי לייצר "מדינת תיירות" אטרקטיבית אין די באוצרות הטבעיים שלנו, קרי, שמש כל השנה, אתרים היסטוריים לכל הדתות, מראות טבע מגוונים ותרבות תוססת : חייבים לשווק במלוא העוצמה והכישרון את נכס התיירותי הייחודי שלנו.
איך עושים את זה ?
מעבר לפעילות משרד התיירות הישראלי המופקד על מטלות השיווק בעולם, יש להקנות ולשרש את תחושת השליחות התיירותית של המדינה ע"י הטמעת ערכי הסברה תיירותית בתוכנית הלימודים בבתי- הספר ובאקדמיה.
לצד לימודי ההיסטוריה והתרבות היהודית, יש לגבש מסלולי לימוד ייעודיים המקנים לתלמידים ידע מעמיק ויכולת מרשימה בהצגת החוויה הייחודית הגלומה בביקור בישראל .
מעבר לביקורים באתרים הקלסיים , ירושלים, תל אביב והגליל, יש לעודד "תיירות יצירתית" המעודדת מפגשים עם מקומות ועם מקומיים, אמנים, אנשי אקדמיה ועסקים, תוך הכרת מאפייני תרבות ישראלית שיש בה ערכים נעלים העומדים בסתירה מוחלטת לתדמית הנוכחית של ישראל במרב מדינות עולם.
מסלולי לימוד התיירות יספקו לתלמידים "תחמושת הסברתית" עשירת תוכן וברת סיכוי להשפיע על קבלת החלטות בהעדפת יעד התיירות הישראלי.
באשר לאסטרטגיית הפרסום : הדור הצעיר בישראל בקי בשידור מסרים בערוצי התקשורת ההמונית כיו-טיוב , פייסבוק ומגוון האתרים החברתיים שהפכו זה מכבר למדורת השבט הגלובלית.
יש לטייב את התוכנית ולאתר מנהיגי קהילה יהודיים ואחרים בארצות העולם השונות ולהזמינם לביקור בישראל על חשבון קופת המדינה, וזאת במטרה להופכם לשגרירי הסברה שיש ביכולתם להניע את חברי קהילותיהם להגיע לסיורים בישראל ..
תעשיית התיירות העולמית היא מנוע צמיחה כלכלי ראשון במעלה ביצירת הכנסות ותוספת מקומות עבודה חדשים במדינות רבות בעולם. לכן לצד השיפור המיוחל בתדמית ישראל עשויה גם קופת המדינה ליהנות מהתקבולים הצפויים מכסיהם של התיירים שיפקדו את שעריה.
ישראל חייבת גם לעודד "תיירות שלום" לשטחי הראשות הפלסטינאית בעיקר בית לחם , חברון ויריחו - כך עשוי הערך המוסף של תיירות נכנסת לישראל עוד לגדול לנוכח שיפור הצפוי ברווחת שכנינו הפלסטינאים.
דני צימט, מנכ"ל צימט תקשורת שיווקית, עמית בכיר במרכז לתקשורת בינלאומית, אוניברסיטת בר-אילן